torsdag den 16. august 2012

Chokolade-chokoladekage .


Gorm var så uheldig at han på vej på arbejde i går fik et lille stenslag i forruden . Værkstedet var heldigvis så søde at de fiksede det for ham - hvilket betød kage i dag .
Uanset hvad jeg foreslår, vil Gorm altid bare gerne have chokoladekage, men tænkte at jeg i det mindste kunne prøve at lave en anden end den jeg plejer .

Jeg fandt derfor denne opskrift hos The Food Club, og det er den lækreste, svampede, tunge chokolade med chokoladetrøffel på toppen . Mums .
(det er lidt svært at se på billedet, men der er altså to forskellige lag ;))

ca. 1 springform
(jeg lavede dobbeltportion og de store drenge kunne ikke spise op - det er en kage med gods i!)

Kagen
  • 3 dl sukker
  • 1 dl kakao
  • 2 tsk. vaniljesukker
  • 125 g smør
  • 2 æg
  • 2 dl hvedemel
Trøffel
  • 150 g mørk chokolade
  • 1,5 dl piskefløde
  • 1 spsk. smør
  • Evt. hakkede nødder

Sukker, kakao og vaniljesukker røres godt sammen .
Smeltet smør røres ind i dejen .


Æg tilsættes, et af gangen .


Til sidst tilsættes melet, og dejen røres jævn .


Kagen bages ved 175C i ca. 20 min .
Midten skal stadig være blød/lidt flydende når den er færdig .

Mens kagen køler laves trøflen .


Chokoladen hakkes .


Fløde og smør bringes under omrørring op og koge .
Gryden tages af blusset og chokoladen røres i så det hele smelter til en ensartet masse .


Massen hældes i en skål og sættes på køl ca. 1 time, til det er så stift at det kan smøres ud på kagen, uden at det render af . Husk at kagen skal være helt kold!
Drys evt. med hakkede mandler .

Kagen stilles på køl, min. 1 time inden servering -


Mmmmm .. tror også det ville være god som dessert med lidt is og bær til :)

4 kommentarer:

  1. Jeg tror, jeg døde lidt inden i, da jeg så billedet af kagen. Den ser jo SÅ lækker og helt perefkt-chokoladekage agtig ud!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror også det er en ny yndlings chokoladekage! Som tilmed var ret nem og uden de store ingredienser . Perfekt :)

      Slet
  2. Den ser godt nok lækker ud! Den skal da prøves :)

    SvarSlet
  3. Hvor mange personer er den ca til ??? �� Skal lave til 32 mennesker. Så gad vide hvor mange gange jeg skal fordoble opskriften �� Den ser ihvertfald lækker ud den kage ��

    SvarSlet