tirsdag den 10. juli 2012

Hyldeblomtsaft - ja, også her .


For hyldeblomst-blogning er virkelig i sæson ;)
Jeg har ligesom næsten alle andre også lavet mig en ordentlig omgang lækkert hyldeblomstsaft her til sommer varmen (?)
 - jeg har blot været lidt sløv til at få den lagt på bloggen, så tror man skal være hurtig hvis man skal nå at plukke brugbare hyldeblomstskærme nu ..


Jeg har ca. brugt Smagsløjers opskrift her - som giver ca. 3 - 4 L saft .

  • 2,5 L vand
  • 1,5 kg sukker (jeg brugte kun 1,3kg, men vil bruge mere næste gang)
  • 70 hyldeblomstskærme
  • 2 økologiske citroner
  • 40 g (2 breve) citronsyre
  • evt. atamon til flasker

Alle hyldeskærmene kigges efter for små dyr, og skylles evt forsigtigt .
Jeg klippede dem fra hinanden og fjernede det meste stilk, for at de bedre kunne være i min gryde - som er 3,6 L .


Vand og sukker koges op i gryden, til sukkeret er opløst .
Gryden tages af varmen og hyldeskærme, skiveskåret citron og citronsyrer tilsættes .


Blandingen sættes på køl, under låg, i ca. 2 døgn - rør evt. undervejs .
Saften sies, også gerne igennem et filter .


Det meste af saften har jeg frosset ned, i fryseposer og i isterningposer - perfekt til et enkelt glas .
Resten hældte jeg på flasker, skyllet med atamon, som nu bare står og venter på at blive drukket :)

Jeg synes at den er en smugle bitter, og derfor vil jeg næste gang bruge de 1,5 kg sukker i stedet for kun 1,3 kg . Men med et par dråber sødemiddel er denne saft også super - med masser af smag af sommer! :)


Mmmm .

Ingen kommentarer:

Send en kommentar