mandag den 28. november 2011

Verdens bedste brød .


- Også kaldet grydebrød .
Dette lækre brød er ganske simpelt bagt i en gryde i ovnen . På den måde får man en dampovns-effekt, hvor brødet bliver lækkert saftigt indeni og med en sprød skorpe .
Opskriften er fundet hos Kvalimad, men findes mange steder på nettet .
Flere steder anbefales det at man bruger en støbejernsgryde, men det fungerede hel perfekt med min rustfri stål gryde fra Eva trio .
Dette brød er udelukkende bagt på hvedemel, men skal hel sikkert forsøge mig med lidt mere spændende varianter :)

1 brød
  • 625 g mel
  • 5 dl koldt vand
  • 2 tsk salt
  • Gær på størrelse med en ært
Gæren røres ud i vandet, hvorefter mel og salt røres med .
Dejen er meget blød og kan bare røres sammen med en ske - al melet skal blot være våd .
Skålen med dej dækkes med husholdnings film - og sættes til hævning ved stuetemp. i 10-12 timer .

Så lidt gær brugte jeg!
Efter hævningen hældes dejen ud på et bord strøer med mel .
Dejen skal vendes sammen et par gange, hvorefter den igen skal hæve i 2 timer .
Denne gang er det en god ide at smøre lidt olie i bunden af et fad, "mele" det, og lade dejen hæve tildækket som før .
Ovnen, med gryden i, opvarmes til 250C varmluft .
Gryden skal stå i ovnen længe og være så varm at det siger en "svitse"-lyd når dejen hældes i gryden . (der skal ikke bruges olie, mel eller andet i bunden) .

Brødet bages i gryden, med låg, i 30 min .
Derefter skrues temperaturen ned til 230C og brødet bages yderligere 15 min uden låg .


Brødet afkøles i ca. 20 min - og så går det ellers som varmt brød ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar