søndag den 14. august 2011

Yndlings chokoladekagen (grundopskrift) .

Når jeg bager er det ofte med chokolade, og jeg tror de fleste har en opskrift på chokoladekage som er den de altid "tyr til" ..
Her er min, med lidt hjælp fra AMO's store bagebog 3 - som altid er et hit !
Opskriften er et godt udgangspunkt til både muffins og alm. kage fx bagt i springform ..
Kagen super nem at bage og bliver lækker svamped' - bare husk ikke at overbag den :)

Billede lånt fra google

Til 12 muffins (med top) eller en alm. springform, skal du bruge:
  • 150 g sukker
  • 50 g smør
  • 1 æg
  • 200 g hvedemel
  • 25 g ægte kakaopulver
  • 1 tsk. (med lidt top) natron
  • 1/2 tsk. vaniljesukker
  • 2,5 dl kernemælk - eller 1,5 dl A38 + 1 dl mælk (jeg vælger det jeg har i køleskabet)
  • Evt. grofthakket mørk chokolade af god kvalitet.. ca. 60-80 g
Smeltet smør røres godt sammen med sukker .
Æg tilsættes og røres i - hvis du laver dobbeltprotion tilsættes et æg af gangen .
Bland mel, kakao, natron og vaniljesukker .
Tilsæt skiftevis mel-blanding og kernemælk/A38+mælk .
Rør dejen jævn og tilsæt evt. tilsidst hakket chokolade .

Bages ved 180 C i ca. 20 min. (muffins) eller 30-40 min. (springform) ..

Tjek kagen med en strikkepind, der skal ikke følge dej med pinden når du tager den ud af kagen . Men husk hvis du har puttet chokoladestykker i, at de selvfølgelig vil være smeltede og derfor "smitte af" på pinden når du tjekker kagen ;)

LÆKKERT !

Chokoladekagen, uden chokoladestykker, indeholder ca. 285 kcal/100 g

Ingen kommentarer:

Send en kommentar